torsdag 14. mars 2013

Fem kategorier og beste foto del 1

Mitt favorittbilde
Komposisjon
Dette bildet er mitt favoritt bildet fordi det er en stor kontrast fra elefanter i naturlige omgivelser blandet med bylivet. det Jeg hadde lyst å skape en spennende komposisjon der høye moderne bygninger blander seg med høye trær. Lyset er direkte og varmt. Jeg redigerte fotoet for at fargekontrastene skulle bli større, slik at bildet ikke skulle ha så like valører. Jeg syntes at forskjellen ble veldig stor mellom det originale og det redigerte. Det er mye symmetri i bildet som skaper balanse. I dette bildet ser jeg som i bildet med løven hvordan justering av farger kan ha utrolig mye å si for bildets uttrykk.
Kamera: Canon 350D
ISO: 100    Lukker: 1/160   Blender: 5.6


Reise
Dette bildet tilhører kategorien reise, både fordi det ble tatt i en dyrehage i Berlin, men også fordi man ser løven borte fra sitt naturlige element. Ideen på dette bildet var at det skulle gi et sterk uttrykk med fargekontraster. Gitteret skulle bli med å forsterke følelsen om fangenskap. Komposisjonen i bildet erenkelt. Gitteret består både av horisontale og vertikale linjer. Sammen gir de ett fangende uttrykk. Løven ligger i det gylne snitt.  Jeg valgte å redigere fotoet fordi jeg syntes at fargere var litt sløve. Jeg forsterket fargene i PhotoShop og syntes at bildet ble mye bedre når fargene fikk mer kontraster. Jeg valgte også å gjøre bakgrunnen mer grålig for at den ikke skulle ta for mye av blikkfanget fra løven og gitteret. Med dette fotografiet har jeg lært en del om viktigheten av fargekontraster og hvordan justering av farger gir to helt forskjellige uttrykk.
Kamera: Panasonic DMC-FX30
ISO: 200  Lukker: 1/15  Blender: 5,4



Vann
Dette fotografiet hører til kategorien Vann. Idéen på dette bildet er å vise lag med forskjellige valører. Her er  det stor kontrast mellom kvistene som sine mekaniske linjer og det lyse havet. Lyset kommer fra bak skyene. Jeg har lært på dette bildet hvordan kontrast i både farger og form skaper spenning.
Kamera: Canon 350D
ISO: 1600 Lukker: 1/100 Blender: 7.1

Komposisjon
Komposisjonen er bygd opp av vertikale linjer. De høye bygningene og trærne gir uttrykk av storhet. Vinduene går litt skrålig og gir kontraster til det rette linjene i bygningene. Det gir også bildet mer dynamikk. Lyset er direkte og varmt. De forskjellige lyse fargene på bygningene gir også et pent uttrykk. Jeg har lært blandingen mellom diagonale og vertikale linjer og hvordan en litt annen vinkling på kamerat skaper en ny dynamikk og annerledes motiv.
Kamera: Panasonic DMC-FX30
ISO: 100 Lukker: 1/125 Blender: 5.4

Lys
Her var ideen å fotografere motlys i naturen. Fotografiet er fylt med vertikale linjer av trær. Det er motlys og fotografiet er varmt. Motlyset er med på å lage kontraster mellom veldig mørkt og veldig lyst. Jeg redigerte bildet litt for å få det litt lysere og litt varmere. Ved å gjøre fotografiet litt varmere, gir det også en varmere stemning.
Kamera: Canon 350D
ISO: 100 Lukker: 1/20 Blender: 22.0

 Reise
Også dette bildet hører til kategorien reise. Ideen i dette fotografiet er å skape et bildet der det er få skarpe farger som gir et enkelt og bestemt uttrykk. Bildet er mørkt og lyset i   bildet er varmt. Apen er i det gylne snitt. Mens apen er formet med organiske linjer, er resten av bildet mer mekaniske linjer. og Komplementærfargene rød og grønn gir kontraster i dette bildet. Jeg har lært at objekters form og plassering i det gylne snitt gir spennende bilder.
Kamera: Panasonic DMC-FX30
ISO: 200  Lukker: 1/8 Blender: 5,6

Vann
Dette fotografiet hører til kategorien vann. I dette bildet var ideen å skape harmoni og stemning. Fotografiet får et naturlig og kalt lys fra Sola bak skyene. Bildet er komponert med gjentagende elementer som skaper rytme i bildet. Havet har lyse og mørke linjer. Foran havet er det en  brytning av motivet med mørke steiner til kontrast for det harmoniske havet. I dette bildet ser jeg spesielt godt hvordan gjentagelser kan brukes for å gjøre bildet mer behagelig  og hvordan noe som bryter med motivet  skaper spenning i bildet.
Kamera: Canon 350D
ISO: 100 Lukker: 1/100 Blender: 5.0

Vann
Her var ideen å gå fokusere på noe enkelt, men samtidig prøve å lage det spennende. Det fokuseres på rimet på steinene, og i bakgrunnen ser man huse og bygninger. Lyset kommer indirekte og også dette bildet er kaldt. Her ser jeg hvor interessant det er å fokusere på enkle objekter med uklare bakgrunner.
Kamera: Canon 350D
ISO: 100 Lukker: 1/100 Blender: 3,5

Vann
Idéen var å få et interessant bilde av båten og havet ved hjelp av kontraster med lys og skygge.  Båten er plassert nede i midten av bildet og er interessepunktet i bildet. Nederst er sjøen mørkeblå, mens det gradvis blir lysere og lysere. Kamera: Canon 350D ISO: 1600 Lukker: 1/100 Blender: 5.6 Der sjøen er lysest, er de store mørke steinene til stor kontrast. Lyset er indirekte.  Når jeg ser på bildet ser jeg at båtens plassering er behagelig og at det ikke ville vært det samme om den hadde vært litt lenger bak i bildet.
Kamera: Canon 350D
ISO: 1600 Lukker: 1/100 Blender: 5.6

Lys
På dette bildet ville jeg at lyset skulle gjøre fotografiet spennende. Lyset er indirekte og kaldt. Jeg har gjort bilde litt lysere enn originalen. Komposisjonen i bildet har den største svanen i det gylne snitt. I høyre nedre hjørnet er det en stigende diagonal mur som skaper balanse i bildet. Den rue teksturen i muren står i kontrast til det silkebløte vannet. I tillegg skaper fjærende fra svanene en ekstra dimensjon i teksturene. I dette bildet ser jeg i ettertid at ikke bare form og farger skaper gode kontraster, men også teksturer kan ha mye å si.

Kamera: Canon 350D
ISO: 100  Lukker: 1/1000 Blender: 9,5

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar